Trwa kolejna tura konsultacji w ramach tworzenia Horyzontalnego Rozkładu Jazdy po 2035 roku. Wszystko po to, aby wypracować jak najlepsze założenia rozkładu jazdy pociągów dalekobieżnych – w ujęciu krajowym i regionalnym. Jak to wygląda w regionie łódzkim?
Pierwsze publiczne konsultacje spółki Centralny Port Komunikacyjny w sprawie założeń projektu
Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ) zakończyły się jesienią 2024 roku. Z kolei ostatni z paneli eksperckich – właśnie w Łodzi, w którym udział wzięli m.in. przedstawiciele samorządów i przewoźników – odbył się pod koniec marca 2025 roku.
HRJ dla Łódzkiego. Pierwsze przymiarki do zmian po 2035 Spotkanie, które odbyło się 22 maja w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego, było kolejnym – po Szczecinie i Zielonej Górze – na którym przedstawiciele m. in. Ministerstwa Infrastruktury, Centralnego Portu Komunikacyjnego czy PKP Polskich Linii Kolejowych przedstawili zaktualizowaną wersję HRJ. Wciąż jest to jednak wersja robocza.
– Jesteśmy na konsultacjach z Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego, Łódzką Koleją Aglomeracyjną oraz Polregio, po to, żeby zsynchronizować planowane potrzeby na poziomie krajowym z poziomem regionalnym, czyli potrzebami transportowymi, które tutaj wspólnie identyfikujemy – zaznacza Michał Jasiak, dyrektor Biura Wdrażania Strategii i Planowania w spółce Centralny Port Komunikacyjny. – Wychodzimy stąd z przeświadczeniem, że możemy zbudować system transportowy, który będzie oparty o kolej, który będzie dostępniejszy dla mieszkańców województwa łódzkiego i będzie zapewniał im atrakcyjną ofertę przewozową w porównaniu do samochodów – dodaje.
Jakie linie będą kursować w województwie łódzkim? Warto przypomnieć, że
Horyzontalny Rozkład Jazdy jest tworzony przede wszystkim dla połączeń dalekobieżnych (ekspresowych KDP, ekspresowych Ex oraz pospiesznych), które będą trzonem sieci kolejowej w Polsce. Ich organizatorem jest Ministerstwo Infrastruktury. Za połączenia regionalne odpowiadają marszałkowie województw. W stosunku do HRJ pociągi takie będą pełnić rolę uzupełniającą, choć z poziomu regionów będą kluczowe na danym obszarze.
– Dzisiejsze spotkanie dla województwa jest bardzo kluczowe ze względu na to, że siatka połączeń dla mieszkańców musi być bardzo dobra, lepsza niż obecnie. Właśnie nad tym wszystkim tutaj pracujemy – tłumaczy Aneta Wierzbicka, wicedyrektor Departamentu Infrastruktury UMWŁ. – Na wcześniejszej mapie było to określone jako ogólne założenie, natomiast szczegóły nie zmieniły się. Ponieważ każdy region w rozmowach (a jesteśmy trzecim województwem, gdzie takie spotkanie się odbywa w tej turze) wprowadza swoje uszczegółowienia. My jak najbardziej się z tymi założeniami zgadzamy – dodaje.
Fot. Daniel Siwak | Uczestnicy spotkania ws. HRJ w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego
– CPK też sonduje chęci Marszałków jako organizatorów transportu w kwestii wykorzystywania tego taboru, żeby odpowiednią liczbę sztuk zamówić. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji w związku z tym, że jest to tabor dwusystemowy na podwójne zasilanie, jest dzierżawienie takiego taboru z poolu – ocenia Maciej Sobieraj, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Można korzystać z tych zasobów, które już będą zakupione właśnie po to, żeby później dzierżawić i prowadzić przewozy tymi pojazdami – zauważa.
Wracając jednak do aktualnych propozycji, to w porównaniu do
materiałów dostępnych latem 2024 roku kilka połączeń przez Łódź się zmieniło np. nową propozycją jest ekspres w rel. Suwałki – Praha hl.n. czy linia pospieszna Lublin Główny – Jelenia Góra. Kilka propozycji jednak pozostało, są to: linie KDP Warszawa Wschodnia – Berlin Hbf i Kraków Główny – Szczecin Główny czy linia pospieszna Wrocław Główny – Terespol. Nie są to też propozycje ostateczne, bo te będą znane dopiero pod koniec tego roku.
W ramach uszczegóławiania siatki połączeń w ramach HRJ, dodano też kilka innych nowych linii o charakterze typowo regionalnym. Chodzi tutaj o aglomeracyjny ekspres z Łodzi Kaliskiej do Warszawy Głównej przez Łódź Fabryczną, Łódź Widzew, Brzeziny i CPK. Są też regionalne ekspresy w kierunku Wielkopolski: ze Skierniewice przez Brzeziny, Łódź oraz z Łowicza Głównego przez Brzeziny, Łódź czy uzupełniające: Sieradz – Wrocław Główny przez Czajków, Wieruszów, Syców, Oleśnicę czy Bydgoszcz Główna – Katowice przez Inowrocław, Poddębice, Zduńską Wolę, Częstochowę i Bytom.